ZOMERZWEMWEEK   2

        14 T/M 18 AUGUSTUS

Nog een paar dagen en dan is het zover!       Een ochtend en een middaggroep.

We zijn heerlijk uitgerust en we hebben er weer zin in.

De week erna beginnen alle lessen weer en worden ook de intakes afgesproken met Ouders van kinderen die willen gaan beginnen.

IMG_6010.JPG.

Op zwemles……WAAR KIES JE VOOR?

Tijdens een intake werden wij ons weer bewust van het gegeven dat zwemmen leren er bij hoort en dat de meeste Ouders naar het zwembad gaan waar zij het ook geleerd hebben, zoals dat lange tijd ook met naar school gaan was.

 Echter momenteel is onze maatschappij veeleisend, op school flinke groepen die op vastgestelde tijd getoetst worden enz.

Met naar zwemles gaan wordt het niet simpeler, veel aanbieders, veel systemen, veel diploma’s!

Maar een KIND en WATER zijn een uitdaging, want water laat zien waar en kind werkelijk is.

Het jonge kind ziet geen gevaar en wij volwassenen hebben de verantwoording om hen te begeleiden om hen naar een niveau in omgang met het water dat zij zich kunnen redden en dat ze er plezier aan gaan beleven.Hiervoor zijn echter voorwaarden nodig, om goed te kunnen zwemmen is het noodzakelijk dat je gaat drijven.

DRIJVEN = je overgeven aan het element water, dat jouw vervolgens draagt! Moeiteloos

lig je op je rug en als je ademt kan je dat lang volhouden.( Om te overleven wordt dit vaak gebruikt.)

Waar baseer je als Ouder de keuze voor een zwemschool op?

Op het snel halen van de diploma’s of op jouw KIND  dat voor een nieuwe uitdaging staat.

Tijd kan een factor zijn, het kind van 7,8 jaar leert motorisch het makkelijkst her “zwemkunstje”,maar de meest kinderen gaan met 5 jaar naar zwemles en zijn midden in de ontwikkeling van allerlei voorbereidingen, begripsvorming om daarna te leren schrijven,rekenen enz.Ook lichamelijk zijn ze aan het ontdekken wat klein, groot, dik, dun enz. betekend.Het fietsen, balans, is ook een vaardigheid die dan in beeld komt.

Zwemmen en balans zijn zaken die bij elkaar horen , net als ruimtelijke oriëntatie in de spel-en gymles op school heel vormend is, want klimmen -en klauteren, springen, rollen, wenden ,keren het is ook in water een terugkerend iets.

Maar weten kinderen dit? Nee, kinderen ervaren, leren vooral spelend en van daaruit komt het besef.

Wij kijken graag naar het spelende kind in het water, het laat zien waar het is en een spelend kind voelt zich veilig.

Doe je best is niet nodig, een kind wil graag leren en als je aansluit bij de belevingswereld is dat heel plezierig, maar ga je duwen, eisen dat er iets moet gebeuren waar zij nog niet zijn, is er vaak teleurstelling.Tijd en herhaling zijn dan veelal nodig.

De vraag die onlangs werd gesteld:        is er diploma garantie als de kinderen opgaan, verbaasde mij, maar ter verduidelijking, een kind gaat diploma zwemmen als zij of hij zover is, anders is het ook lastig als er even een pauze in het zwemprogramma is , deze “kunst” verleer je niet!

.

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s